Påske - Ideer til borddekking
I dag tok jeg turen opp på loftet å fant frem esken med påskepynt. Ja dere, når er det egentlig vanlig å pynte til påske? Til jul har de fleste faste tradisjoner om hvilken dag julepynten skal opp, men med påske er det litt mer diffust. En uke før palme-helgen må vel være innafor. Vi skal i tillegg nordover på påskeferie så da er det koselig å komme i litt påskestemning her hjemme før vi drar.
Påskepynten jeg har inneholder ikke så mye gult som det kanskje gjør hos mange andre. Den består for det meste små-egg i glass, hvite påskekyllinger og Felius-tags. Nå er jo faktisk store deler av huset vårt fullt av gule detaljer for tiden, så gul påskepynt hadde jo egentlig sklidd rett inn her. Eller, det hadde kanskje blitt litt "to much" :) Uansett, i dag benyttet jeg sjansen til å pynte bordet med påske og brukte noe av påsketingene som bordpynt. Her kommer et lite bildedryss :)

Som mange vet så er Pinterest min store inspirasjonskilde og før hver høytid så tar jeg alltid en titt for å finne ny inspirasjon. I fjor kom jeg over et bilde av et påskebord der de hadde dekket tallerkenene med lin-servietter og egg som skulle forestille en kanin. En veldig enkel, stilig og leken borddekking. I år tenkte jeg at jeg måtte prøve dette selv - med en liten tvist. Istedenfor å tegne søte kaninansikt på hvert egg så ble det barte-frans'er på alle sammen :)

Lin-serviettene kjøpte jeg på HM Home for en stund siden. Som snor har jeg brukt garn i samme farge som lin-servietten, men det hadde funket fint med hyssing også. Jeg har brukt en tynn sprittusj for å tegne fjesene. Bordbrikken er fra IKEA, bestikket er fra Hardanger Bestikk og tallerken er fra Kähler.






I går vasket jeg hele huset og jeg fikk plutselig lyst til å prøve å vri spisebordet horisontalt. Det ble ikke så værst! Det ble mye mer plass mellom spisestue og kjøkken. Ulempen er at lampen også skulle vært flyttet, men det er litt mer komplisert enn å bare flytte bordet. Så vi får se hvor lenge bordet får stå slik før jeg flytter tilbake :)





Det har vært utrolig herlig vær her på Vestlandet i dag og man kan trygt si at påskefølelsen er på plass! Nå er det ikke mange dager igjen og nå skal det bli utrolig godt med påskeferie. Vi skal kjøre til Trondheim og skal feire deler av påsken i Åre, som er rett over grensen til Sverige. Vi reiser sammen med foreldrene mine og broren min med familie. Jeg gleder meg til å være ute i snøen, stå på ski, spille den årlige kort-turneringen og bare slappe av med god mat og drikke. Ah, så gøy det skal bli! Det er bare å begynne å telle ned dager og i mellomtiden får vi kose oss med den lille påskestemningen vi har laget her hjemme :)
Vil du se hvordan jeg pyntet påskebordet hjemme hos mine foreldre i fjor så finner du det her: Påskestyling
Få med deg når jeg oppdaterer!
Visste du at jeg har en Facebook-side? Her poster jeg hver gang jeg oppdaterer bloggen. Følg meg gjerne her: hvitelinjer
Ellers finner du meg på Instagram: @hvitelinjer / @white.interior / @hvitelinjer_crochet
Valentine's borddekking i hvitt og gull
Jeg hadde nesten glemt at det var Valentine's day i går. Sånn er det når dagene flyr i vei og man nesten ikke tenker over hvilken dag det er. Jeg fant det fort ut når jeg logget på Instagram - for å si det sånn. Der florerte det med bilder av nydelige blomster, sjokolade, kaker og alt annet sukkersøtt som minner om denne dagen. Feiret du Valentins's day i går? :)
Men det ble det en liten Valentine's feiring på meg også. Etter at ungene hadde lagt seg så fikk jeg besøk av noen gode venninner til en "lett" kveldsmat. Til vanlig er vi som regel travle alle sammen, men vi prøver å samles en gang i måneden. Det er alltid så koselig. Til kveldsmat så serverte jeg bakt potet med masse digg til. Det er enkelt å lage og utrolig godt!

Jeg gikk for en enkel borddekking med litt vårlig preg. En hvit duk, gull detaljer og hvitt servise og servietter. Morsdagsblomstene i rosa og hvitt ble som en liten kontrast til de ellers så nøytrale, lyse fargene.





Servise Hammershøi er fra Kähler, vinglassene og bordbrikkene er fra IKEA, dekkserviettene i lin er fra Home & Cottage, og Salt- og pepperbørser og de små gull te-lysestakene er fra Concret Interiør.

Ønsker dere en fin torsdagskveld!
Få med deg når jeg oppdaterer!
Visste du at jeg har en Facebook-side? Her poster jeg hver gang jeg oppdaterer bloggen. Følg meg gjerne her: hvitelinjer
Eller du kan følge meg på Instagram: @hvitelinjer / @white.interior / @hvitelinjer_crochet
Modus Høstferie
Vel hjemme fra en herlig tur til København og rett på "høstferie". Eller, vi har ikke reist bort, men vi har fått besøk av broren og niesen min fra Trondheim. De skal være hos oss frem til fredag, og med tre små i huset blir det neppe kjedelig!
I dag har vi tatt med hele gjengen og dratt på Akvariet. Når vi har besøk fra Trondheim er det en selvfølge å ta de med å vise ett av Bergens kjekkeste plasser. Vi har vært der allerede tre ganger i år og Sander elsker Akvariet! Det er alltid like gøy å se showene med pingvinene og sjøløvene, og hilse på de andre spennende dyrene. Det er litt gøy å se, selv om det er de samme show gang etter gang så synes de små at det er like morro hver eneste gang. Neste år tror jeg vi skal investere i et årskort til hele familien. Kanskje det er et godt julegavetips?
Høstferie - bordsetting
Når vi først har besøk så er det stas å pynte opp litt ekstra når vi skal spise middag. I går hadde vi kyllingsalat med pasta til middag så da benyttet jeg sjansen til å dekke på litt ordentlig med høstfarger og masse stearinlys.


Enkelt på en mandag
Det er ikke mye som skal til for å skape litt ekstra stemning ved middagsbordet. Ett par lysestaker på bordet gjør susen. Kubus 4 fra By Lassen bruker jeg ofte til slike enkle bordsettinger, og det er i grunnen nok. Det skal tross alt være plass til mat på bordet også :)


En serviett i lin skaper et mykt inntrykk og gjør borddekkingen litt mer eksklusiv. Mine er kjøpt hos Home & Cottage for et års tid siden. De er lange og gjør de lett å knytte. Dekkbrikkene er fra IKEA.



Mer om København kommer
Jeg tenkte å lage et lengre innlegg om turen til København og hva jeg egentlig gjorde der. Jeg håper å få tid til å poste det i løpet av uken. Alt jeg kan si er at det var en utrolig inspirerende dag med Nordsjø og jeg gleder meg til å vise dere resultatet :)
Men først skal høstferien nytes med alle barna. Det er meldt typisk Bergens vær (les; Regn) så vi får se hva vi kan finne på av morroheter :)
Ha en fin tirsdagskveld!
Husk at du kan følge meg på Facebook for å få oppdatering når jeg poster nytt innlegg :)



